Nabídka služeb
- poradenská činnost u nově narozených dětí s Downovým syndromem nebo s jiným postižením
- dotyková terapie u dětí do jednoho roku věku (jemné masáže, hlazení dítěte, zklidnění a stimulace,
- navozování vzájemně příjemného vztahu mezi dítětem a matkou), využití aromaterapie a relaxační hudby
- fyzioterapie – Vojtova metoda
- videotrénink interakcí
- stimulační a relaxační pobyt v „Bílém pokoji“
Skupinová činnost:
- pravidelné krátkodobé adaptační pobyty dětí v SPC
- zaměření na rozvoj komunikace a kooperace, socializace, samostatnosti a sebeobsluhy, rozvoj jemné a hrubé motoriky
- výtvarné a hudebně pohybové činnosti
- pravidelné poradenské konzultace poskytované rodičům dětí zařazených ve skupinkách
Individuální činnost:
- rozvoj řeči a komunikačních dovedností
- individuální rozvoj kognitivních funkcí (paměť, pozornost, fantazie a další)
- individuální rozvoj grafomotoriky
- speciálně pedagogická diagnostika
- poradenství rodinám v oblasti volby školy
- poradenství, speciálně pedagogická a psychologická podpora při integraci dětí do běžného proudu vzdělávání v základních a mateřských školách (kooperace v kolektivu dětí, sociální začlenění, rovnoprávné přijetí)
- výjezdy do terénu k integrovaným dětem
- konzultace s pedagogy a jejich asistenty
- návrh vhodných kompenzačních pomůcek a pedagogických postupů
- pomoc při tvorbě individuálních vzdělávacích plánů
- zpracování potřebné dokumentace
Pro podporu integračního procesu organizují pracovníci SPC metodická setkání učitelů ZŠ a MŠ, kteří integrují děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Programy setkání vycházejí z potřeb učitelů. Zařazeny jsou odborné přednášky, prezentace zkušeností jednotlivých učitelů, pracovní dílny.
- pomoc rodinám dětí s postižením
- konzultace s pracovníky běžných mateřských a základních škol
- konzultace poskytované při pravidelných návštěvách dětí a rodičů v SPC
- poradenství v oblasti sociálních služeb
- zprostředkování kontaktů s dalšími specialisty
- nabídka odborné literatury
Těžištěm práce psychologa v SPC je psychologická diagnostika dětí se zdravotním postižením, posuzování školní zralosti před vstupem do školy, posouzení vhodnosti konkrétního typu vzdělávání apod. Nedílnou součástí je také pozorování dětí v prostředí vrstevníků při aktivitách v SPC a následné konzultace o vhodných výchovných postupech s rodiči, pedagogy.
- Psychologická diagnostika: komplexní psychologická diagnostika, hodnocení psychomotorického vývoje, posuzování školní zralosti.
- Psychologické poradenství: práce s rodinou, pomoc při řešení vývojových a výchovných obtíží.
- Vojtova metoda